Show created by João Paulo Seara Cardoso from the famous novel by A.A. Milne, written in 1926, which would become one of the classics of children’s literature of the 20th century.
JOANICA-PUFF is a bear “of very little brain”, who lives in the Hundred Acre woods with his friends and acquaintances: Rabbit, Piglet, Tigger, Owl, Eyore and even Christopher Robin, the dreamy little boy who imagines the delightful stories with his own toys.
The puppets of this show were built by a joint technique of leather and wood, by the French sculptor Etienne Champion, using mask construction techniques of Commedia dell’Arte.
The scenery consists of a set of places suggested by paintings of Albuquerque Mendes.
Pooh Thoughts
On Monday, when the sun is hot,
I wonder to myself a lot:
“Now is it true, or is it not,
“That what is which and which is what?”
On Tuesday, when it hails and snows,
That feeling on me grows and grows,
That hardly anybody knows
If those are these or these are those.
On Wednesday, when the sky is blue,
And I have nothing else to do,
I sometimes wonder if it’s true
That who is what and what is who.
On Thursday, when it starts to freeze,
And hoar-frost twinkles on the trees,
How very readily one sees
That these are whose – but whose are these?
staging, scenic version and scenography
João Paulo Seara Cardoso
marionettes
Étienne Champion
music
Roberto Neulichedl
painting
Albuquerque Mendes
movement
Isabel Barros
lighting design
Ilda Nóbrega
cast
Maria João Sousa Pires, Rui Oliveira
production
Carlos Magalhães, Mário Moutinho
secretariat
Cláudia Armanda
lighting and sound operation
David Sobral
graphic design
Eduardo Miguel
stage design
Henrique Delgado
scenographic construction
Atelier Puff
ceramics
Teresa Branco
collaboration
Deolinda Ramalho
Um urso chamado Joanica Puff
…
Desde a seleção dos textos de A. A. Milne – herdeiro legítimo do “nonsense” de Lewis Carroll – até à fabricação dos bonecos de couro (utilizando a técnica tradicional da construção de máscaras da commedia dell’arte); desde a sonoplastia até à manipulação das figuras à vista do público, fazendo-as ora voar, ora emergir dos alçapões – tudo em “Joanica Puff” é um desafio à perfeição.
Os manipuladores Maria João Castro e Rui Oliveira são, de facto, verdadeiros atores-cantores e não se limitam a usar uma técnica: na fase final de “Joanica”, a manipulação de silhuetas de teatro de sombras é um espetáculo dentro do espetáculo. Nos corpos das Marionetas do Porto, “Joanica Puff” é mais que um espetáculo de fantoches: é uma manifestação artística de grande beleza e alto risco…
Manuel João Gomes
in “Público”, 9 de abril 1997
Contrastes
…
Espetáculo presente, uma adaptação de Joanica-Puff, de A. A. Milne, um daqueles textos raros para crianças que fizeram (ainda fazem?) a felicidade de quem os leu (e que não precisava de ser criança).
O urso e os seus amigos, graças ao talento do autor e dos bonecreiros que os reinventaram, constituem um maravilhoso conjunto de histórias e de jogos, que, como acontece geralmente nesta sala, nos deixam, crianças e adultos, encantados.
Carlos Porto
in “Jornal de Letras”, 16 de agosto 1995